Awang, Roslan (2001) Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
Text
24p ROSLAN AWANG.pdf Download (706kB) |
|
Text (Copyright Declaration)
ROSLAN AWANG COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (313kB) | Request a copy |
|
Text (Full Text)
ROSLAN AWANG WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) | Request a copy |
Abstract
Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa, jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar. Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80 orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga. Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang menyediakan suasana dan kemudahan yang sama.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education L Education > LC Special aspects of education > LC65-245 Social aspects of education |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 20 Jun 2023 03:24 |
Last Modified: | 20 Jun 2023 03:24 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9016 |
Actions (login required)
View Item |