Penghasilan rangka tindakan yang komprehensif perlaksanaan program pembelajaran secara koperatif dalam komuniti: aktiviti pelancongan budaya dalam program homestay

Mohd.Yusof, Irdayani (2003) Penghasilan rangka tindakan yang komprehensif perlaksanaan program pembelajaran secara koperatif dalam komuniti: aktiviti pelancongan budaya dalam program homestay. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p IRDAYANI MOHD YUSOF.pdf

Download (672kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
IRDAYANI MOHD YUSOF COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (300kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
IRDAYANI MOHD YUSOF WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (20MB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran secara koperatif adalah satu kaedah kemahiran belajar yang menarik dan berkesan dalam meningkatkan prestasi pelajar terutamanya dalam bidang sains dan teknologi. Kaedah belajar secara berkumpulan terbimbing di mana pelajar belajar dalam satu pasukan, saling berinteraksi dan menyelesaikan masalah bersamasama. Kajian ini adalah untuk menghasilkan satu rangka ketja yang komprehensif perlaksanaan program pembelajaran secara koperatif dalam komuniti. Tumpuan bagi penghasilan rangka tindakan ini adalah kepada peranan dan tanggungjawab AJK program dalam melaksanakan program pembelajaran secara koperatif dalam komuniti. Untuk tujuan itu, kajian telah dibuat ke atas 35 orang Pelajar Saijana PTV Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn yang juga sebagai fasilitator program, yang telah dijalankan di kawasan Dewan Undangan Negeri Sungai Balang. Program percubaan telah dijalankan dan sehingga kini masih lagi diteruskan. Kajian ini juga bertujuan untuk memberikan garis panduan kepada perlaksanaan aktiviti pelancongan budaya dalam program homestay yang terdapat di Mukim Sungai Balang,Kampung Sarang Buaya. Panduan ini juga adalah penting dalam usaha untuk menggalakkan projek pelancongan di negeri Johor. Analisis kajian ini menunjukkan bahawa daripada perspektif fasilitator peranan-peranan dan tanggungjawab -tanggungjawab Ahli Jawatankuasa program yang terlibat telah dapat dilaksanakan Purata skor min sebanyak 3.4 menunjukkan kesemua fasilitator bersetuju perlaksanaan program telah dapat dilakukan dan disempumakan dengan baik.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 30 Jul 2023 07:15
Last Modified: 30 Jul 2023 07:15
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9482

Actions (login required)

View Item View Item