Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)

Sanatora, Suhana (2003) Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p SUHANA SANATORA.pdf

Download (611kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
SUHANA SANATORA COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (283kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
SUHANA SANATORA WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25MB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam mata pelajaran Kejuruteraan Jalan Raya (C306). Kajian ini dilakukan ke atas 80 orang pelajar Semester 4 Sijil Awam Pembinaan (SAP 4) di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Kajian ini adalah berbentuk eksperimental yang melibatkan kumpulan kawalan (SAP 4B) dan juga kumpulan eksperimen (SAP 4A). Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan dan perbezaan prestasi bagi pelajar yang menjalani pembelajaran secara berkumpulan berbanding pelajar yang tidak mengamalkan gaya pembelajaran tersebut. Oleh itu, gaya pembelajaran berkumpulan ini boleh dijadikan sebagai satu alternatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 02 Aug 2023 03:44
Last Modified: 02 Aug 2023 03:44
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9521

Actions (login required)

View Item View Item