Harun, Norwani (2001) Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
Text
24p NORWANI HARUN.pdf Download (962kB) |
|
Text (Copyright Declaration)
NORWANI HARUN COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (296kB) | Request a copy |
|
Text (Full Text)
NORWANI HARUN WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) | Request a copy |
Abstract
Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang pengajaran
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 02 Aug 2023 03:49 |
Last Modified: | 02 Aug 2023 03:49 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9555 |
Actions (login required)
View Item |