Penghasilan modul pembelajaran kendiri berasaskan cakera pad at dalam pengajaran dan pembelajaran bagi subjek teknologi bahan 1 (J 3022) kursus kejuruteraan mekanikal

Mat Taib, Noor Hayati (2003) Penghasilan modul pembelajaran kendiri berasaskan cakera pad at dalam pengajaran dan pembelajaran bagi subjek teknologi bahan 1 (J 3022) kursus kejuruteraan mekanikal. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p NOOR HAYATI MAT TAIB.pdf

Download (681kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
NOOR HAYATI MAT TAIB COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (323kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
NOOR HAYATI MAT TAIB WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (51MB) | Request a copy

Abstract

Pendidik menyedari akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalam beberapa keadaan mereka mampu meringankan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar berkenaan. Namun begitu, dalam proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya terikat pada turutan pengajaran dan bahan pembelajaran yang sama. Oleh yang demikian, salah satu cara yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah ini ialah dengan mengindividukan pengajaran menggunakan Modul Pengajaran Kendiri (MPK). Langkah ini membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan P&P serta memberi sedikit kebebasan kepada pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran mengikut kebolehan masing-masing. Berdasarkan perkara ini, satu Modul Pengajaran Kendiri "Teknologi Bahan 1" dihasilkan bagi membantu pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Semester Dua di Politeknik Port Dickson. Objektif kajian ini untuk menghasilkan MPK yang mempunyai skop kandungan isi serta ciri-ciri yang menarik supaya dapat membantu meningkatkan kefahaman pelajar serta menarik minta pelajar mengikut pelajaran dalam topik 'Struktur Bahan dan Pemejalan'. Responden terdiri daripada 78 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal semester Dua Politeknik Port Dickson. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang soal selidik. Hasil kajian menunjukkan nilai min bagi aspek skop kandungan dan kesesuaian isi adalah 3.95, aspek ciri-ciri CD-MPK adalah 3.68, aspek kefahaman adalah 3.78, manakala dalam aspek memenuhi keperluan dan kehendak pelajar adalah 3.93. Ini jelas membuktikan bahawa CD-MPK yang dihasilkan adalah amat sesuai digunakan sebagai bahan P&P masa kini. Oleh yang demikian, dicadangkan agar CD-MPK yang dihasilkan bagi semua mata pelajaran yang diajar di politeknik

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 16 Aug 2023 07:09
Last Modified: 16 Aug 2023 07:09
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9626

Actions (login required)

View Item View Item