Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran

Lai, Chee Sern (2003) Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p LAI CHEE SERN.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Copyright Declaration)
LAI CHEE SERN COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (296kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
LAI CHEE SERN WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (29MB) | Request a copy

Abstract

Penggunaan e-modul dalarn proses pengajaran dan pembelajaran semakin berleluasa baik dalarn pendidikan primer dan sekunder, mahupun pendidikan tertier. E-modul semakin diberi perhatian dalarn bidang pendidikan kerana ia dikatakan dapat memberi keberkesanan pembelajaran yang lebih baik kepada pelajar dan pada masa yang sarna, ia dapat menimbulkan min at pelajar dalarn pembelajaran. Usulan daripada itu, tujuan kajian ini adalah untuk menghasilkan sebuah e-modul interaktifberbentuk cakera padat yang boleh membantu meningkatkan keberkesanan pembelajaran dalam mata pelajaran Kejuruteraan Pengeluaran. Disebabkan oleh kekangan masa, kajian yang dijalankan ini hanya difokus kepada isi kandungan, strategi pembelajaran melalui e-modul, persembahan e-modul dan aspek teknikal tentang e-modul yang dibangun. Dalarn kajian ini, produk yang siap dibangun telah dinilai oleh serarnai 48 responden yang dipilih secara rawak daripada pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Sesi 2000/2001), KUiTTHO. Borang soal selidik diedarkan kepada semua responden yang terlibat dan data yang dikumpul dianalisa dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages For Social Sciences). Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa e-modul interaktif yang dibangunkan adalah mesra pengguna dan dapat memenuhi kehendak pelajar dari aspek isi kandungan, strategi pembelajaran, persembahan emodul dan juga teknikal. Walaupun penggunaan e-modul ini dapat membantu pelajar menguasai sesuatu ilmu yang dipelajari, tetapi ia masih boleh diperbaiki dalarn semua aspek untuk mempertingkatkan keberkesanannya

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 16 Aug 2023 07:12
Last Modified: 16 Aug 2023 07:12
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9672

Actions (login required)

View Item View Item