Kesediaan bakal guru dpli terhadap mata pelajaran reka cipta untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM

Ab Razak, Siti Khadijah (2013) Kesediaan bakal guru dpli terhadap mata pelajaran reka cipta untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p SITI KHADIJAH AB RAZAK.pdf

Download (194kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
SITI KHADIJAH AB RAZAK COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (150kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
SITI KHADIJAH AB RAZAK WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (953kB) | Request a copy

Abstract

Masalah kekurangan guru di Malaysia bukanlah satu isu baru malah ia merupakan satu isu yang global. Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan telah memperkenalkan program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) bagi menampung masalah kekurangan guru di sekolah-sekolah. Perlaksanaan program yang singkat serta latar belakang pendidikan yang berbeza menjadi suatu isu di mana ia dilihat tidak mampu melahirkan para guru yang kompeten daripada segi pengetahuan dan kemahiran. Mata pelajaran Reka Cipta diperkenalkan bermatlamat untuk melahirkan pelajar yang berfikiran kreatif dan kritis serta boleh menyesuaikan diri dengan perubahan dan perkembangan teknologi semasa melalui penghasilan sesuatu rekaan ke arah menjadi penyumbang kepada pembangunan negara. Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pengetahuan dan kemahiran bakal guru DPLI untuk mengajar mata pelajaran Reka Cipta. Kajian ini merupakan suatu kajian kuantitatif berbentuk tinjauan dan sampel kajian terdiri daripada 155 orang bakal guru DPLI yang mengambil pengkhususan Kemahiran Teknikal dan akan mengajar mata pelajaran Reka Cipta. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument kajian. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi bagi mengenal pasti hubungan antara tahap pengetahuan dan kemahiran bakal guru ini. Melalui analisis frekuensi kekerapan, dapatan kajian mendapati tahap pengetahuan dan kemahiran bakal guru ini adalah tinggi. Berdasarkan ujian Pearson, terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan dan kemahiran bakal guru ini sebagai persediaan untuk mengajar mata pelajaran Reka Cipta.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 31 Oct 2021 02:36
Last Modified: 31 Oct 2021 02:36
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/2126

Actions (login required)

View Item View Item