Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik

Jamaat, Azman (2018) Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p AZMAN JAMAAT.pdf

Download (545kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
AZMAN JAMAAT COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (265kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
AZMAN JAMAAT WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) merupakan keperluan dan kelengkapan yang digunakan untuk membantu guru dalam penyampaian dan pemahaman maklumat. Satu model “Elektromagnetik Trip” telah dibangunkan untuk membantu guru dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Model “Elektromagnetik Trip” sebagai ABBM bagi kursus Pendawaian Elektrik di dua buah Kolej Vokasional (KV). Selain itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti persepsi pelajar terhadap ABBM yang digunakan. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kuasi eksperimental. Kajian ini dibuat di KV Setapak Kuala Lumpur (KVS) dan KV Kuala Klawang Negeri Sembilan (KVKK). Kajian ini melibatkan dua kumpulan pelajar iaitu Kumpulan Rawatan (KR) dan Kumpulan Kawalan (KK). Setiap kumpulan terdiri daripada 33 orang sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pencapaian pra dan ujian pencapaian pos bagi melihat keberkesanan Model „Elektromagnetik Trip‟. Borang soal selidik juga digunakan untuk melihat persepsi pelajar terhadap ABBM yang digunakan. Data kajian dianalisis menggunakan statistik berbentuk inferensi ANCOVA dan MANOVA. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian di antara KR dan KK . Persepsi pelajar adalah positif terhadap reka bentuk, mesra pengguna, kebolenhfungsian dan penerimaan serta keselamatan model „Elektromagnetik Trip‟. Secara kesimpulannya penggunaan model „Elektromagnetik Trip‟ dalam PdPc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Pendawaian Elektrik.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of TechnologyStudies
Depositing User: Miss Afiqah Faiqah Mohd Hafiz
Date Deposited: 25 Jul 2021 07:36
Last Modified: 25 Jul 2021 07:36
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/497

Actions (login required)

View Item View Item