Zan, Nurul Sabrina and Jaafar, Nurul Ashiqin (2016) Disleksi bukan satu penyakit. Journal of Techno Social, Issue on Society, Technology & Governance, 12. p. 65. ISSN 2229-840
Text
AJ 2016 (97).pdf Restricted to Registered users only Download (481kB) | Request a copy |
Abstract
Disleksia bukan satu istilah yang asing dalam masalah pembelajaran. Terdapat banyak sumber yang rancak membincang dan uar-uarkan. maklumat mengenai masalah dan cara menangani disleksia. Merujuk Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan (2006), disleksia hanya diperkenalkan secara formal di Malaysia pada tahun 1993 menerusi Seminar Kebangsaan Pengenalan kepada Disleksia yang dianjurkan oleh Rotary Club Gombak. Dalam kajian ini, penyelidik telah mengambil seramai 20 orang kanak-kanak di bawah Persatuan Disleksia Malaysia yang terletak di sekitar Kuala Lumpur sebagai sampel. Dua kaedah digunakan dalam mendapatkan data iaitu secara temu bual dan pemerhatian. Kaedah ini dianggap bersuaian kerana gambaran secara seluruhan dapat dilihat terhadap proses pengajaran dan pembelajaran pelajar-pelajar disleksia. Persoalan kajian ini ialah 1) Apakah ciri-ciri masalah yang ketara yang dihidapi oleh pelajar-pelajar disleksia dalam pembelajaran? dan 2) Apakah langkah-langkah yang belch diambil untuk membantu pelajar-pelajar bagi mengatasi masalah disleksia.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Disleksia; Pemulihan |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Center for Language Studies > Department of English Language and Linguistics |
Depositing User: | Mrs. Nur Nadia Md. Jurimi |
Date Deposited: | 23 Jan 2022 02:24 |
Last Modified: | 23 Jan 2022 02:24 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/5722 |
Actions (login required)
View Item |