Kepuasan kerja graduan hospitaliti terhadap ketekalan kerja di industri perhotelan

Mat Hasan, Norsuhada (2022) Kepuasan kerja graduan hospitaliti terhadap ketekalan kerja di industri perhotelan. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p NORSUHADA MAT HASAN.pdf

Download (636kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
NORSUHADA MAT HASAN COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (375kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
NORSUHADA MAT HASAN WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (32MB) | Request a copy

Abstract

Secara amnya, kepuasan kerja adalah salah satu faktor yang memberi menyumbang kepada keharmonian dan kebahagian dalam pelbagai bidang kerjaya., termasuk bidang hospitaliti. Terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada kepuasan dan ketekalan kerja seperti persekitaran, pendapatan, penyeliaan. Namun, hasil dapatan kajian setiap faktor berikut adalah berbeza dan tidak menyeluruh memandangkan setiap indikator ini dipengaruhi oleh banyak pembolehubah termasuk isu ketekalan kerja. Oleh itu, kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti ketidakpuasan kerja yang menyebabkan graduan, khusus graduan hospitaliti tidak kekal lama bekerja dalam industri perhotelan. Hal ini menyebabkan masalah kekurangan pekerja mahir Terdapat empat objektif kajian yang telah dijalankan iaitu (i) Mengenal pasti faktor- faktor kepuasan kerja graduan hospitaliti terhadap ketekalan kerja dalam industri perhotelan, (ii) Menentukan tahap kepuasan kerja graduan hospitaliti (iii) Mengukur faktor yang paling dominan diperlukan bagi mengekalkan graduan hospitaliti bertahan dalam industri perhotelan, (iv) Menentukan hubungan faktor yang paling dominan menyumbang tahap kepuasan dan ketekalan kerja graduan. Kajian ini adalah kajian deskriptif menggunakan kaedah tinjauan, dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Borang soal selidik ini direkabentuk dan dibangunkan berdasarkan Job Descriptive Indeks (JDI). Seramai 145 responden yang telah dipilih dari dua jenis hotel di Terengganu; hotel empat bintang (n = 4) dan hotel lima bintang (n = 5). Analisis deskriptif dan inferens dijalankan dalam menentukan hasil kajian. Dapatan kajian ini mendapati bahawa faktor persekitaran adalah paling dominan dan tinggi (min = 4.02, SP = 1.17), diikuti faktor rakan sekerja (min= 3.99, 0.74), pengiktirafan (min = 3.49, SP = 1.03) dan gaji (min = 3.39, SP= 1.59) yang mempengaruhi tahap kepuasan kerja dan ketekalan kerja graduan hospitaliti. Selain itu, analisis inferensi dijalankan bagi menentukan perbezaan antara faktor persekitaran dengan demografi responden. Kajian mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pengaruh faktor persekitaran berdasarkan berlainan jantina. Walau bagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan dalam pengaruh faktor paling dominan terhadap umur dan tempoh perkhidmatan. Dalam konteks kajian ini, menunjukkan bahawa tahap kepuasan kerja yang tinggi boleh menyumbang kepada ketekalan kerja yang tinggi. Kata kunci : Graduan hospitaliti, kepuasan kerja, ketekalan kerja

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 07 Feb 2023 03:45
Last Modified: 07 Feb 2023 03:45
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/8294

Actions (login required)

View Item View Item