Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)

Sulakah, Siti Masrah (2017) Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS). Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p SITI MASRAH SULAKAH.pdf

Download (3MB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
SITI MASRAH SULAKAH COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
SITI MASRAH SULAKAH WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penggunaan aplikasi Padlet dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu alternatif dalam meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan penggunaan aplikasi Padlet terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran cerpen Komponen Sastera (KOMSAS). Kajian kuasi eksperimen yang telah dijalankan ini melibatkan 58 orang responden daripada kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah di daerah Pontian, Johor. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen yang diajar menggunakan aplikasi Padlet dan kumpulan kawalan yang diajar melalui kaedah tradisional. Kajian ini menggunakan dua set ujian, iaitu ujian pra dan ujian pasca. Ujian-t telah digunakan untuk menganalisis data perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, manakala peratusan digunakan untuk menganalisis data soal selidik. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara skor pencapaian kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan dalam ujian pra dengan nilai signifikan p = 0.60. Dalam ujian pasca pula, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan antara skor pencapaian kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan dengan nilai signifikan p=0.00. Selain itu, kumpulan kawalan menunjukkan perbezaan antara skor pencapaian ujian pra dengan ujian pasca dengan nilai signifikan p=0.00. Kumpulan eksperimen juga menunjukkan perbezaan antara skor pencapaian ujian pra dengan ujian pasca dengan nilai signifikan p=0.00. Dapatan kajian juga menunjukkan tahap minat murid terhadap aplikasi Padlet dalam pengajaran dan pembelajaran cerpen KOMSAS adalah tinggi. Secara keseluruhan, dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi Padlet dapat meningkatkan pencapaian pelajar dan secara tidak langsung menarik minat pelajar dalam pembelajaran cerpen KOMSAS. Implikasi kajian ini ialah guru dapat menggunakan kaedah pengajaran kepada yang lebih menyeronokkan dan menghasilkan pengajaran yang berkesan berbanding kaedah tradisional.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 06 Sep 2021 05:42
Last Modified: 06 Sep 2021 05:42
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/862

Actions (login required)

View Item View Item