Mat Seman, Mhd Azmin (2003) Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
Text
24p MHD AZMIN MAT SEMAN.pdf Download (980kB) |
|
Text (Copyright Declaration)
MHD AZMIN MAT SEMAN COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (268kB) | Request a copy |
|
Text (Full Text)
MHD AZMIN MAT SEMAN WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (33MB) | Request a copy |
Abstract
Perbezaan individu di kalangan para pelajar telah menimbulkan pelbagai masalah. Biasanya pelajar terikat pada urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang sarna seperti yang dialarni oleh rakan-rakan mereka yang lain. Walhal, kita telah ketahui bahawa setiap individu berbeza di antara satu sarna lain rnenyebabkan sesetengah pelctiar rnengalami kesukaran di dalam rnengikuti proses pengajaran pernbelajaran. Ditarnbah pula sekiranya pendidik rnenggunakan jenis bahan pengajaran pernbelajaran yang kurang sesuai, ketidakpelbagaian kaedah pengajaran, organisasi bahan kandungan pengajaran yang kurang teraneang menyebabkan jurang perbezaan ini menjadi lebih ketara. Salah satu eara yang boleh digunakan untuk menangani rnasalah ini ialah dengan mengindividukan pengajaran rnenerusi pengubahsuaian yang dilakukan terhadap bahan pengajaran dan aktiviti-aktiviti pembelajaran agar ianya sesuai mengikut kebolehan para pelajar. Sehubungan dengan itu? kajian ini dijalankan bagi menilai modul pengajaran kendiri (MPK) Undang-Undang Binaan (C 532) topik PerubahanlPindaan KeIja yang telah dihasilkan dari segi tahap penerimaan pelajar, kesesuaian isi kandungan modul pengajaran kendiri (MPK) di dalam membantu meningkatkan tahap pemahaman dan menarik minat untuk belajar. Serarnai empat puluh (40) responden daripada pelajar semester 6 kursus Diploma Ukur Bahan, Politeknik Kota Bharu (PKB) dipilih sebagai sarnpel kajian. Maklum balas yang diperolehi melalui soal selidik telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar adalah tinggi serta kesesuaian isi kandungan MPK yang dibina berada pada tahap sesuai yang mana telah dapat rneningkatkan tahap pemahaman pelajar serta dapat menarik rninat pelajar untuk rnenggunakannya. Beberapa eadangan dikemukakan di akhir bab bagi meningkatkan lagi kualiti penghasilan MPK sebagai bahan pengajaran pernbelajaran.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 16 Aug 2023 07:12 |
Last Modified: | 16 Aug 2023 07:12 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9676 |
Actions (login required)
View Item |