Jasman, Kamal (2014) Kesan pembelajaran berasaskan masalah terhadap motivasi pelajar dalam mata pelajaran kemahiran hidup. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
|
Text
24p KAMAL JASMAN.pdf Download (970kB) | Preview |
|
Text (Copyright Declaration)
KAMAL JASMAN COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (13MB) | Request a copy |
||
Text (Full Text)
KAMAL JASMAN WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) | Request a copy |
Abstract
Pembelajaran Berasaskan Masalah merupakan satu kaedah pembelajaran secara aktif, berpusatkan pelajar, melibatkan perbincangan kumpulan dan berlandaskan masalah. Kajian ini bertujuan untuk menentukan motivasi pelajar melalui kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) berbanding motivasi pelajar melalui kaedah Pembelajaran Sedia Ada (PSA) dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan reka bentuk Eksperimental Benar Ujian Pasca yang melibatkan 30 orang pelajar Tahun 5. Motivasi pelajar diukur dengan menggunakan soal selidik yang dibangunkan. Motivasi pelajar dibandingkan antara Kumpulan Rawatan (PBM) seramai 15 orang pelajar dengan Kumpulan Kawalan (PSA) seramai 15 orang pelajar. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS. Analisis statistik yang terlibat adalah analisis deskriptif dan Ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan motivasi keseluruhan pelajar Kumpulan Rawatan dan Kumpulan Kawalan berada pada tahap yang tinggi. Namun begitu, nilai skor min motivasi keseluruhan Kumpulan Rawatan adalah lebih tinggi daripada Kumpulan Kawalan. Analisis Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik (p<0.05) di antara skor min keseluruhan motivasi pelajar Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Bagi komponen motivasi pula, tidak terdapat perbezaan yang signifikan (p>0.05) di antara skor min motivasi aspek tumpuan usaha di antara pelajar Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Walau bagaimanapun, bagi dua komponen iaitu motivasi aspek minat untuk belajar dan aspek kepuasan dengan pembelajaran, terdapat perbezaan yang signifikan (p<0.05) di antara skor min bagi Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara skor min motivasi keseluruhan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam Kumpulan Rawatan. Sebaliknya, terdapat perbezaan yang signifikan di antara skor min motivasi keseluruhan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam Kumpulan Kawalan. Pada keseluruhannya, motivasi pelajar adalah tinggi melalui PBM dalam Kemahiran Hidup. Kajian mencadangkan penyelidikan tentang kesan PBM terhadap pencapaian dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup untuk kajian akan datang.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
Divisions: | Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 03 Oct 2021 07:55 |
Last Modified: | 03 Oct 2021 07:55 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1525 |
Actions (login required)
View Item |