Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO

Harun, Mohd Mohadir (2001) Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p MOHD MOHADIR HARUN.pdf

Download (685kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
MOHD MOHADIR HARUN COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (316kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
MOHD MOHADIR HARUN WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian mi telah dijalankan ke atas pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun Satu dan Dua, dan Pensyarah -labatan Kejuruteraan Mekanikal Di KUiTTHO. Seramai 140 orang pelajar dan 20 orang pensyarah telah dipilih secara rawak untuk menjawab soalan soal selidik. Soalan soal selidik yang dibina mengandungi profail responden, pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan pensian SPSS 10.0 for windows. Statistik diskriptif berbentuk peratusan, kekerapan dan skor min digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jurang digital mempunyai hubungan yang lemah dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran agak sederhana dikalangan pelajar dan pensyarah.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 21 Aug 2023 02:24
Last Modified: 21 Aug 2023 02:24
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9697

Actions (login required)

View Item View Item